Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2009

BMW 520i vs BMW X3 2.0i


Μετά τα σαράντα...


Λίγο μετά το γνωστό ψυχολογικό ηλικιακό όριο, ο Νίκος Λουπάκης θεωρεί ότι δικαιούται να έχει 40.000 ευρώ στην τσέπη και να αντιμετωπίζει το δίλημμα: «το τζιπ ή τη λιμουζίνα;»
Πρόβλημα κι αυτό. Να έχεις σαράντα δύο -και βάλε- χιλιάρικα στην τσέπη και να προβληματίζεσαι μεταξύ μιας ψηλής και μιας κοντής! BMW εννοείται... Να μην αξίζει άραγε κάποια από αυτές τα λεφτά της; Γίνεται; Η λαϊκή σοφία έχει προ πολλού δώσει την απάντηση με το ρητό «ό,τι πληρώνεις παίρνεις». Είναι προφανές λοιπόν ότι με το δεδομένο budget δεν θα πάρεις ό,τι κι ό,τι. Από την άλλη, είναι επίσης προφανές ότι τα αυτοκίνητα που συγκρίνουμε δεν είναι ίδια.
Είναι μια σύγκριση αλλιώτικη από τις άλλες αυτή που επιχειρούμε και που δημιουργεί υπαρξιακά ερωτήματα σε μας τους «σκληροπυρηνικούς» συντάκτες του ειδικού Τύπου. Γιατί συνήθως αυτό που κατά κανόνα κάνουμε κάθε φορά που οργανώνουμε μια συγκριτική δοκιμή, είναι να βάζουμε ομοειδή αυτοκίνητα μιας κατηγορίας, αλλά διαφορετικών εταιρειών, να αντιπαραθέτουν τα προσόντα τους και να καταλήγουμε στο πιο είναι καλύτερο. Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη πλευρά, αυτή του «απλού» οδηγού - καταναλωτή που κρίνει -πρώτα απ' όλα- με βάση το ποσό που θέλει να διαθέσει για αυτοκίνητο. Και αυτό, είτε το θέλουμε είτε όχι, είναι το απόλυτο κριτήριο που δίνει τελικά το δικαίωμα σε κάποιον που μπορεί να αγοράσει μια BMW να προβληματιστεί σχετικά με το αν θα πρέπει να προτιμήσει το κλασικό - διαχρονικό σχήμα που ακούει στο διεθνές όνομα σεντάν ή αν είναι καλύτερα να ακολουθήσει τη μόδα και να προτιμήσει ένα ψηλό, τετρακίνητο τζιποειδές.
Από τη μια λοιπόν έχουμε ένα τετράθυρο αυτοκίνητο τριών όγκων, που θεωρητικά είναι ο ορισμός του συντηρητικού αυτοκινήτου. Μόνο που το συντηρητικό αμαξάκι μας κρύβει 170 ίππους κάτω από το καπό του, ενώ και το όλο παρουσιαστικό του θέλει πολλή προσπάθεια για να μην το χαρακτηρίσεις δυναμικό. Από την άλλη, μας κλείνει πονηρά το μάτι ένα ψηλό πεντάθυρο αυτοκίνητο, με αμάξωμα δύο όγκων, που όπως και να το κάνουμε έχει τον αέρα του μοδάτου, με τις υποσχέσεις για εκτός δρόμου περιπέτειες να κοστίζουν 20 ίππους, αφού παρά τον ίδιο κυβισμό, ο κινητήρας της Χ3 υπολείπεται σε ισχύ έναντι αυτού της 520.
Ενα με τον δρόμο
Ξεκινάμε με τα βασικά. Τι είναι λοιπόν μια BMW; Πριν αρχίσετε να μιλάτε για πολυτέλεια και ποιότητα, θα πρέπει να σταθούμε στον σπορ χαρακτήρα της εταιρείας που την έχει καθιερώσει ως κατασκευαστή αυτοκινήτων που σχεδιάζονται με κριτήριο τα «θέλω» του οδηγού, που προσφέρουν αυτό που έχει καθιερωθεί να ορίζουμε ως οδηγική ευχαρίστηση. Αυτό είναι κάτι που το νιώθεις από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στη θέση του οδηγού κάποιας από τις δύο BMW που συγκρίνουμε. Γιατί είναι αλήθεια ότι τότε γίνεσαι ένα με το τιμόνι, νιώθεις πως τα χέρια σου αγγίζουν όχι ένα στρογγυλό εξάρτημα -χειριστήριο αλλά την ίδια την άσφαλτο και ό,τι μπορεί να χάνει σε αίσθηση και ακρίβεια το «απλό» σύστημα διεύθυνσης της Χ3 σε σχέση με το εξελιγμένο servotronic της 520i, το παίρνει πίσω χάρη στο X-drive, δηλαδή στην αυτόματη ηλεκτρονικά ελεγχόμενη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς.
Πέρα από τις όποιες τεχνικές λεπτομέρειες που μπορεί να συνοδεύουν τις αναρτήσεις των δύο αυτοκινήτων, μόνο θετικά σχόλια μπορείς να κάνεις για τη δουλειά των Γερμανών. Προσφέροντας και αυτές τον οβολό τους στη διαμόρφωση της φοβερής αίσθησης που παρέχει το τιμόνι στον οδηγό, καταφέρνουν ταυτόχρονα να φιλτράρουν με μοναδικό τρόπο κραδασμούς και θορύβους που προκύπτουν από την κύλιση των ελαστικών στη γνωστής ποιότητας ελληνική άσφαλτο.
Ποια είναι καλύτερη; Στην άσφαλτο προφανώς αυτή της 520i, στο χώμα προφανώς αυτή της Χ3. Τι πιο φυσικό από την παραπάνω διαπίστωση! Είναι λογικό ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε για να κινείται στην άσφαλτο να είναι πιο σταθερό και να έχει καλύτερο κράτημα από ένα αυτοκίνητο που οι εμπνευστές του ήθελαν να μπορεί να κινείται και εκτός δρόμου. Και να είναι τελικά και πιο άνετο, να ταλαιπωρεί δηλαδή λιγότερο τους επιβάτες του στις λακκούβες.
Σημειώστε πάντως ότι η οδική συμπεριφορά του κατά BMW SAV (Sports Activity Vehicle - και όχι SUV: Sports Utility Vehicle) κάνει ό,τι μπορεί για να ενισχύσει το σπορ - ασφάλτινο προφίλ του αυτοκινήτου με μια συμπεριφορά που καλύτερή της δύσκολα θα βρείτε στην αγορά (εφόσον φυσικά μιλάμε για «τζιποειδή») και μάλιστα ανεξαρτήτως κατηγορίας. Σημειώστε επίσης ότι σε πολύ γλιστερά οδοστρώματα, που όπως είναι γνωστό δεν αποτελούν την εξαίρεση στην ελληνική οδική πραγματικότητα, η συνεχής / αυτόματη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς αποτελεί πλεονέκτημα απέναντι στη σπορτίφ λιμουζίνα της BMW. Τότε είναι που διαπιστώνεις ότι με την Χ3 γλιστράς λιγότερο ενώ ο οδηγός της 520i θα πρέπει να κάνει υπομονή μέχρι τα μπροστινά του λάστιχα να «πατήσουν» καλύτερα για να μειωθεί η υποστροφή και να κερδίσει τον χαμένο χρόνο.
Αλλάζοντας ταχύτητες
Αναμφισβήτητος πόντος για την 520i το εξαιρετικό αυτόματο / σειριακό κιβώτιο SMG drivelogic, που σε κάνει να ξεχνάς τη «γλύκα» του απόλυτου ελέγχου που προσφέρει το χειροκίνητο. Γιατί; Για τον απλούστατο λόγο ότι σου προσφέρει σχεδόν ίδιες δυνατότητες ελέγχου ενώ παράλληλα σε ξεκουράζει απίστευτα στην αστική καθημερινότητα. Χρειάζεται βέβαια να πληρώσεις κάτι παραπάνω γιατί το εν λόγω κιβώτιο διατίθεται στα εξτρά, αλλά αξίζει τον κόπο. Από την άλλη μεριά κακή κουβέντα δεν βρίσκεις να πεις για το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο της Χ3. Φοβερό σε αίσθηση και ακρίβεια, ταιριάζει γάντι στο γενικότερο στυλ που χαρακτηρίζει κάθε BMW. Παρ' όλα αυτά, δεν θα είχαμε αντίρρηση να συνδυάζαμε τη δίλιτρη Χ3 με το drivelogic, αλλά δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό. Αν θέλετε αυτόματη Χ3, πρέπει να ανέβετε σε κυβικά.
Περιττό φαίνεται να μιλήσουμε για την υπεροχή της 520i και στον τομέα των επιδόσεων, αλλά πρέπει να το κάνουμε. Με 20 ίππους περισσότερους και περίπου 100 κιλά λιγότερα, η λιμουζίνα αφήνει πίσω το τζιποειδές, είτε για επιταχύνσεις μιλάμε είτε για τελικές ταχύτητες. Την έξτρα δύναμη τη νιώθεις περισσότερο στις υψηλές στροφές, στις οποίες ο κινητήρας της 520 δεν έχει πρόβλημα να δουλεύει εξαιρετικά στρωτά και αγόγγυστα (επιβεβαιώνοντας άλλη μια παράδοση της εταιρείας). Στις πολύ χαμηλές στροφές το αυτοκίνητο δείχνει κάπως βαρύ. Με θάρρος λοιπόν στο δεξί πόδι κινείσαι σβέλτα και παίρνεις από την 520i ό,τι καλύτερο έχει να σου δώσει.
Στο τιμόνι της Χ3 τα πράγματα κυλούν με πιο «λογικούς» ρυθμούς. Η διαφορετική κλιμάκωση του κιβωτίου βοηθάει την κατάσταση και τελικά, όσο κι αν δεν μπορείς να χαρακτηρίσεις την τετρακίνητη BMW σβέλτη, καταλήγεις να κινείσαι αξιοπρεπώς γρήγορα.

BMW X3 Στην Χ3 κάθεσαι πιο ψηλά, έχεις άλλη άποψη του δρόμου, αλλά δεν παύεις να νιώθεις ότι είναι σχεδιασμένη με γνώμονα τον οδηγό. Η σχεδιαστική συγγένεια με την 520 εμφανήςBMW 520i«Χτισμένο» γύρω από τον οδηγό το ταμπλό της 5άρας που δείχνει ένα κλικ ποιοτικότερο από αυτό της Χ3, ενώ τα περισσότερα κουμπάκια μαρτυρούν υπεροχή και στον τομέα του εξοπλισμού
Εντός και εκτός
Ποιότητα και πολυτέλεια τα αφήσαμε για το τέλος. Είναι ένας ακόμα τομέας που οι δύο BMW έρχονται να επιβεβαιώσουν την παράδοση, ιδιαίτερα με τις ανανεωμένες εκδόσεις που εμείς οδηγήσαμε.
Μακρύς ο κατάλογος με τα στάνταρ του εξοπλισμού, μακρύς και ο κατάλογος με αυτά που μπορεί κανείς να «φορτώσει» στις βασικές εκδόσεις των δύο αυτοκινήτων, οι οποίες κοστίζουν σχεδόν το ίδιο: 44.850 ευρώ η 520i Comfort και 42.900 ευρώ η Χ3 2.0i Comfort. Και στις δύο θα βρείτε ένα πλήρες πακέτο παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας με έξι αερόσακους, ενεργά προσκέφαλα, σύστημα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών, σύστημα αποτροπής του μπλοκαρίσματος των φρένων ABS με EBV και το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας DSC της BMW, που στην περίπτωση της 520i είναι πιο εξελιγμένο (DSC 8.0). Οσον αφορά στην άνεση, υπάρχουν όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες, ηχοσύστημα (που στην περίπτωση της 520i συνδυάζεται με μεγαλύτερη οθόνη) και αυτόματος κλιματισμός (που στην περίπτωση της 520i είναι διζωνικός). Τα δερμάτινα καθίσματα και τα συστήματα πλοήγησης που διέθεταν τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε θα τα βρείτε είτε ανεξάρτητα είτε σε «πακέτα» εξοπλισμού που μπορούν να κάνουν τις τιμές να σπάσουν το «ψυχολογικό» όριο των 50.000 ευρώ. Εχετε λοιπόν υπόψη, ότι οι «ακριβές» εκδόσεις exclusive κοστίζουν 54.250 και 51.900 ευρώ για την 520i και την Χ3, αντίστοιχα.
Αν πάντως κάπου διαφέρουν ουσιαστικά οι δύο BMW, αυτός είναι ο τομέας της πρακτικότητας. Απλά και μόνο το γεγονός ότι η Χ3 είναι πεντάθυρη φτάνει. Ο χώρος αποσκευών αποκτά άλλη διάσταση και οι μεταφορικές δυνατότητες του αυτοκινήτου πολλαπλασιάζονται. Και αυτό είναι κάτι που δεν σας χαλάει, ακόμα κι αν δεν κάνετε συχνά μετακόμιση. Θετικά στον τομέα αυτό λειτουργεί και το ύψος, αφού διευκολύνει οδηγό και επιβάτες στην είσοδο και την έξοδο από το αυτοκίνητο. Οι τελευταίοι κάθονται σαφώς πιο ψηλά από την 520 και έχουν σαφώς καλύτερη θέα και αντίληψη του δρόμου. Το ύψος είναι αυτό που δημιουργεί γενικότερα ένα πιο αεράτο σαλόνι, ενώ η πιο όρθια θέση στην οποία καλούνται να μετακινηθούν οι επιβάτες της Χ3 επιτρέπει τελικά να μεταφερθεί πιο άνετα ένας πέμπτος στο πίσω κάθισμα.
Τελικά...
Πριν πει κανείς οτιδήποτε πρέπει να σκεφτεί και να απαντήσει με ειλικρίνεια στο βασικό ερώτημα: θα αγοράσει αυτοκίνητο με βάση τις μεταφορικές ανάγκες που θέλει να καλύψει ή υπάρχουν και κάποια άλλα πράγματα που γι' αυτόν μετράνε πολύ; Οπως και να 'χει, το «look» είναι κάτι που στις μέρες μας έχει τη δική του σημασία. Αν λοιπόν θες να «χτίσεις» ένα προφίλ (κάτι που είναι απολύτως θεμιτό και δεν έχουμε κανένα λόγο ή δικαίωμα να κατακρίνουμε) αποφασίζεις απλά με βάση αυτό ακριβώς το προφίλ. Θες κάτι που να σε δείχνει πιο «ανήσυχο», πιο δραστήριο, με «εναλλακτικά» ενδιαφέροντα άνθρωπο ή θέλεις στο πρόσωπό σου να αναγνωρίζουν ένα πιο σοβαρό και μετρημένο -αλλά πάντα επιτυχημένο- κάτοχο ενός καλού αυτοκινήτου με σπορτίφ αποχρώσεις; Στην πρώτη περίπτωση απολαμβάνεις τη θέα... αφ' υψηλού που σου προσφέρει η Χ3, στη δεύτερη τις επιδόσεις της 520i.
Θέλετε να μιλήσουμε και επί της ουσίας; Αν δεν πηγαίνεις εκδρομές, έστω μια - δυο φορές τον χρόνο, και αν ποτέ δεν ένιωσες την επιθυμία να δεις πού βγάζει ο δασικός δρόμος που ξεκινάει από τον πολυτελή ξενώνα που κατέλυσες, τότε δεν έχεις λόγο να αγοράσεις την Χ3. Προτιμάς την 520i. Εκτός κι αν συχνά -πυκνά βρίσκεσαι να κουβαλάς τα ποδήλατα των παιδιών σου και άλλα οικογενειακά αντικείμενα που δεν μπορείς να βάλεις στο κλασικό (και μεγαλύτερο σε απόλυτη χωρητικότητα) πορτ-μπαγκάζ της 520...
Η 520iΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ ΕπιδόσειςΕσωτερικό διάκοσμοΕξοπλισμόΟδική συμπεριφορά στην άσφαλτοΑνεσηΚατανάλωση
Η Χ3ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ ΕυελιξίαΔυνατότητα κίνησης εκτός δρόμουΠρακτικότηταΨηλή θέση οδήγησης με καλύτερη ορατότηταΕπιπλέον βοήθεια από την τετρακίνηση σε πολύ ολισθηρό δρόμο

Δεν υπάρχουν σχόλια: